«Μεθοδευμένη κι απαράδεκτη απονεύρωση του Δήμου, με την εκ νέου εκχώρηση των υπηρεσιών καθαριότητας σε ιδιώτες»

Η εκχώρηση των υπηρεσιών καθαριότητας σε ιδιωτικές εταιρείες, ξεκίνησε ως πρακτική στη Ρόδο σε ορισμένους Καποδιστριακούς Δήμους. Η πρακτική αυτή υιοθετήθηκε (διευρυμένη μάλιστα) από την προηγούμενη δημοτική αρχή του ενιαίου πλέον Δήμου Ρόδου, με σύναψη σύμβασης σχεδόν τριετούς διάρκειας (2013-2015) έναντι 3.047.220,00€ ανά έτος. Η εικόνα του νησιού είναι σε όλους μας γνωστή κι όλοι μπορούμε να εκτιμήσουμε ποιο είναι το όφελος από τη σύμβαση αυτή, που τρέχει ακόμα. Οι μόνοι ευχαριστημένοι από το αποτέλεσμα είναι η σημερινή δημοτική αρχή και βεβαίως οι ιδιωτικές εταιρείες που την έχουν αναλάβει. Τόσο ευχαριστημένοι, που ήλθαν στο δημοτικό συμβούλιο και πήραν (κατά πλειοψηφία) την απόφαση να αναθέσουν το έργο της καθαριότητας για άλλα τρία χρόνια (2016-2018), έναντι των 4.227.080,65€ ανά έτος αυτή τη φορά. Σε μια χρονική στιγμή που οι ίδιοι ομολογούν ότι δεν διαθέτουν χρήματα για ν’ αλλάξουν μια λάμπα ή να συντηρήσουν έναν αγροτικό δρόμο. Μας είπαν μάλιστα και το αμίμητο, ότι δεν τους ενδιαφέρει η άποψη και η ψήφος μας, γιατί η παράταξη τους έχει την πλειοψηφία και ψηφίζει “μπετόν αρμέ”!

Η απόφαση πάρθηκε στη βάση μιας εισήγησης που μεθόδευσε (από άγνοια ή σκοπιμότητα, δεν έχει σημασία) την παράκαμψη της ουσίας του νόμου (§61, ν3979/2011) που επιτρέπει την ανάθεση παρόμοιων συμβάσεων, «εφ’ όσον αυτές λειτουργούν συμπληρωματικά με τον υφιστάμενο μηχανισμό του Δήμου» και «σε καμμιά περίπτωση δεν τον υποκαθιστούν», σύμφωνα με σχετικό έγγραφο του Υπουργείου Εσωτερικών.

Ενώ λοιπόν είναι φανερό, γνωστό και ομολογημένο από τους ίδιους τους συμβούλους της πλειοψηφίας, ότι ήδη πάνω από το 80% του έργου αποκομιδής απορριμμάτων εκτελείται από τους ιδιώτες, άρα στην ουσία δεν λειτουργούν συμπληρωματικά αλλά έχουν υποκαταστήσει ήδη τον μηχανισμό του Δήμου, κατά παράβαση ης ισχύουσας νομοθεσίας, εντούτοις η εισήγηση παραπλανητικά προσπάθησε να μας πείσει για το αντίθετο. Πως;

  1. Ισχυρίζονται ότι δήθεν αυξήθηκε η παραγωγή απορριμμάτων λόγω αύξησης του τουριστικού ρεύματος, ενώ τα διαθέσιμα στοιχεία δείχνουν το αντίθετο, ότι δηλαδή τ’ απορρίμματα μειώθηκαν εξαιτίας της οικονομικής κρίσης.
  2. Ισχυρίζονται ότι μειώθηκε κατά 68 άτομα το προσωπικό που υπηρετεί στην καθαριότητα και θα μειωθεί την επόμενη τριετία κατά 51 ακόμα ενώ οι μνημονιακοί περιορισμοί δεν επιτρέπουν την αναπλήρωσή του παρά μόνο σε αναλογία 1:5 ή 1:10 σήμερα. Ωραία, αλλά ας μας πουν. Προσέλαβαν έστω κι έναν σε αντικατάσταση αυτών που έφυγαν;
  3. Ισχυρίζονται ότι δεν επαρκεί ο υπάρχων εξοπλισμός. Έτσι είναι. Όταν όμως έχουν να διαθέσουν 4,2 εκ το χρόνο, γιατί δεν προχωρούν στην απόκτηση (σταδιακή έστω) του αναγκαίου εξοπλισμού και μάλιστα μέσω leasing, ώστε να διευκολυνθεί η αποπληρωμή του;
  4. Ισχυρίζονται (μεταξύ άλλων) ότι απαιτούνται ετησίως για να μαζευτούν τα σκουπίδια του νησιού 9560 οχτάωρες βάρδιες μεγάλων απορριμματοφόρων (14-16κμ) κι απ’ αυτές αναθέτουν στον ιδιώτη τις 4458 δηλαδή το 46,63%, προσπαθώντας να πείσουν ότι η σύμβαση είναι συμπληρωματική και δεν υποκαθιστά τον μηχανισμό του Δήμου. Όμως ένα τέτοιο απορριμματοφόρο, σε μια οχτάωρη βάρδια μπορεί να μαζέψει κατ’ ελάχιστον 15 τόνους σκουπιδιών, άρα με 9560 βάρδιες μπορεί να μαζέψει 143.400 τόνους. Βάλε και τα δρομολόγια των μικρότερων απορριμματοφόρων όπως τα παρουσιάζει η ίδια εισήγηση, τότε μ’ αυτά μπορούμε να μαζέψουμε πάνω από 160.000 τόνους το χρόνο, δηλαδή σχεδόν τα διπλάσια απ’ όσα παράγουμε. Η πραγματικότητα λοιπόν που βγαίνει από τα διαθέσιμα στοιχεία κι όχι από τους ισχυρισμούς ή τις εκτιμήσεις της εισήγησης είναι ότι στον ιδιώτη αναθέτουμε το 88% κι όχι το 46% της αποκομιδής. Γεγονός που καθιστά τη συγκεκριμένη απόφαση ανάθεσης εξόφθαλμα παράνομη.Επίσης του εκχωρείται το δικαίωμα, να κομποστοποιεί τα οργανικά απόβλητα, σ’ όποιο χώρο και με όποια τεχνολογία θέλει, αρκεί να δίνει το 10% του κόμποστ στο Δήμο! Αλήθεια γνωρίζουν ποια είναι η ποιότητα του κόμποστ αυτού και που μπορεί ν’ αξιοποιηθεί; Πρακτικά πουθενά. Μόνο ως υλικό επικάλυψης των υπόλοιπων σκουπιδιών στον ΧΥΤΑ.
  5. Η θέση μας είναι ξεκάθαρη. Ο Δήμος έχει πράγματι την ανάγκη παροχής υπηρεσιών καθαριότητας από ιδιώτες. Μόνο όμως συμπληρωματικά και για όσο διάστημα απαιτείται να οργανώσει, να επανδρώσει και να εξοπλίσει σωστά τη δημοτική μηχανή για να τις παρέχει η ίδια. Οι μεθοδεύεις της δημοτικής αρχής, όπως και σε μια σειρά άλλους τομείς στοχεύουν και οδηγούν στην απονεύρωση και απονέκρωση των δημοτικών υπηρεσιών, ακόμα και αυτών που είναι πρωταρχικής σημασίας για την εξυπηρέτηση των δημοτών. Γι’ αυτό και καταψηφίσαμε τη συγκεκριμένη απόφαση.
  6. Στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου και με την ίδια απόφαση, παραχωρείται στον ίδιο ιδιώτη, το δικαίωμα εκμετάλλευσης των ανακυκλώσιμων υλικών που θα συλλέγει συμπιεσμένα με press-containers. Αλήθεια πως θα διαχωρίζονται μετά με χειροδιαλογή στο ΚΔΑΥ; Εκτός κι αν δεν θα τα πηγαίνει σ’ αυτό. Αλλά τότε γιατί το φτιάχνουμε;

Pin It on Pinterest