Οι «έξυπνες» πόλεις λύνουν το κυκλοφοριακό

Έξυπνες πινακίδες που προειδοποιούν για την αυξημένη κίνηση στους δρόμους και δίνουν εναλλακτικές διαδρομές, ενημερώνουν για τις διαθέσιμες δημοτικές θέσεις πάρκινγκ στο κέντρο της πόλης και διευκολύνουν τη ζωή οδηγών αλλά και πεζών, κάνουν την εμφάνισή τους σε πολλούς δήμους της χώρας…

Μετά τα Τρίκαλα, τα Χανιά γίνονται μια… «έξυπνη» πόλη, ενώ θα ακολουθήσουν και άλλες πόλεις της Κρήτης, η οποία αποφάσισε να αλλάξει τα δεδομένα στις μετακινήσεις των πολιτών της μειώνοντας τους χρόνους που σπαταλούν καθημερινά στους δρόμους.

Ειδικότερα στα Χανιά ξεκινά η τοποθέτηση φωτεινών πινακίδων LED, οι οποίες σε πραγματικό χρόνο θα μεταδίδουν μηνύματα ενημέρωσης προς τους οδηγούς.

Οι πινακίδες θα παρέχουν στους οδηγούς πληροφορίες για τον κυκλοφοριακό φόρτο προτείνοντας παράλληλα εναλλακτικές διαδρομές, πληροφορίες για τις διαθέσιμες θέσεις στάθμευσης στα δημοτικά πάρκινγκ της πόλης, καθώς και προειδοποιήσεις σε περιπτώσεις κλειστών δρόμων λόγω έργων και άλλων αιτιών.

Στην πόλη των Χανίων οι «έξυπνες» πινακίδες θα τοποθετηθούν στη δυτική είσοδο της πόλης στον κόμβο Κλαδισού, στην είσοδο Μουρνιών στο ύψος του ΚΤΕΟ, στη διασταύρωση για το Μεσογειακό Αγρονομικό Ινστιτούτο και στην περιοχή της Χαλέπας, κοντά στη συμβολή των οδών Ελευθερίου Βενιζέλου και Μανούσου Κούνδουρου.

Το έργο υλοποιείται από τον Δήμο Χανίων μέσω του προγράμματος ΕΣΠΑ, ενώ ο Δήμος Χανίων θα αναλάβει να τοποθετήσει ανάλογες πινακίδες και σε άλλες πόλεις της Κρήτης (Ρέθυμνο, Ηράκλειο και Αγιο Νικόλαο).

Τα Τρίκαλα
Με Σύστημα Ευφυών Μεταφορών

Ο δήμος που πρώτος άρχισε να αλλάζει… πρόσωπο και να γίνεται πιο φιλικός στον πολίτη ήταν τα Τρίκαλα.. Ένα έργο, με άμεσο αντίκτυπο στην καθημερινότητα των πολιτών της πόλης των Τρικάλων, είναι το Σύστημα Ευφυών Μεταφορών. Με τη βοήθεια επαγωγικών βρόγχων, διαχειρίζονται τα κυκλοφοριακά δεδομένα της πόλης, παρακολουθούν τον στόλο και το δίκτυο των αστικών λεωφορείων και σαν αποτέλεσμα ενημερώνονται οι πολίτες για την κυκλοφοριακή κίνηση.

Επιπλέον, οι έξυπνες στάσεις των αστικών λεωφορείων, προσφέρουν ακριβή πληροφόρηση σε ό,τι αφορά τα δρομολόγια, την αναμονή έως την άφιξη του κάθε λεωφορείου, με ακρίβεια δευτερολέπτου! Οι Τρικαλινοί πολίτες μπορούν να ρυθμίζουν τον χρόνο τους, ενώ απολαμβάνουν «καλές πρακτικές» αντίστοιχου μεγέθους ευρωπαϊκών πόλεων!

Ειδικότερα το σύστημα που έχει εγκατασταθεί περιλαμβάνει:

Χρήση συστημάτων τηλεματικής και κινητής τηλεφωνίας
Πληροφόρηση σε στάσεις των μέσων μαζικής μεταφοράς
Πληροφόρηση για θέσεις parking
Παρακολούθηση του δημοτικού στόλου των οχημάτων
Επαγωγικούς βρόγχους τελευταίας γενιάς για τη μελέτη των κυκλοφοριακών δεδομένων της πόλης
Πληροφόρηση των πολιτών μέσω internet σε συνδυασμό με τα συστήματα G.I.S.
Η Καλαμάτα
«Εξυπνες στάσεις» για γρήγορες μετακινήσεις

Σε… έξυπνη πόλη μετατρέπεται και η Καλαμάτα. Στο πλαίσιο παρεμβάσεων για τη βελτίωση των καθημερινών μετακινήσεων και του επιπέδου ζωής των πολιτών, ο Δήμος Καλαμάτας υλοποιεί το έργο «Ευφυές τηλεματικό σύστημα πληροφόρησης οδηγών και πολιτών για τις μετακινήσεις και τη στάθμευση στον Δήμο Καλαμάτας μέσω πολλαπλών καναλιών ενημέρωσης – «Ευφυής Μετακίνηση»». Ηδη από τον Ιούνιο τοποθετήθηκαν στην Καλαμάτα «έξυπνες» στάσεις λεωφορείων.

Πρόκειται για ηλεκτρονικές πινακίδες σε στάσεις του Αστικού ΚΤΕΛ, με τις οποίες το κοινό ενημερώνεται για τον χρόνο που εκτιμάται ότι απομένει μέχρι να φθάσει λεωφορείο. Πρόκειται για τις πινακίδες, που αποτελούν τμήμα του έργου με την ονομασία «Ευφυές τηλεματικό σύστημα πληροφόρησης οδηγών και πολιτών για τις μετακινήσεις και τη στάθμευση στο Δήμο Καλαμάτας, μέσω πολλαπλών καναλιών ενημέρωσης ? ευφυής μετακίνηση».

Το έργο είχε προϋπολογισμό 195.717 ευρώ, με χρηματοδότηση από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ψηφιακή Σύγκλιση του ΕΣΠΑ και περιέλαβε, μεταξύ άλλων, μία ηλεκτρονική πινακίδα ενημέρωσης οδηγών (VMS), δύο ηλεκτρονικές πινακίδες ενημέρωσης οδηγών για διαθεσιμότητα χώρων στάθμευσης, δέκα ηλεκτρονικές πινακίδες «έξυπνων» στάσεων, που τοποθετήθηκαν σε στάσεις του Αστικού ΚΤΕΛ, δεκατέσσερις τηλεματικές συσκευές οχήματος με οθόνη οδηγού για τα αστικά λεωφορεία, δύο ανιχνευτές κυκλοφοριακού φόρτου και ένα διαδικτυακό τόπο ενημέρωσης κοινού.

Μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας στην ιστοσελίδα του Δήμου Καλαμάτας www.kalamata.gr, οι πολίτες έχουν τη δυνατότητα να βλέπουν σε πραγματικό χρόνο το διάστημα που απομένει, μέχρι να έλθει το λεωφορείο στη στάση που τους ενδιαφέρει. Επίσης, υπάρχει δυνατότητα να κάνουν χρήση των δεδομένων αυτών και μέσω του κινητού τους τηλεφώνου, κατεβάζοντας την αντίστοιχη εφαρμογή. Με τον τρόπο αυτό, καταβάλλεται προσπάθεια να γίνει πιο ελκυστική η αστική συγκοινωνία, με προφανή οφέλη για τη μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου στην Καλαμάτα.

Η Θεσσαλονίκη
«Ανάσα» για την πόλη όταν «ξεπαγώσει» το έργο

«Παγωμένο» βρίσκεται, προς το παρόν, το έργο που θα έδινε «ανάσα» στις καθυστερήσεις που προκαλούνται στις μετακινήσεις οδηγών αλλά και πεζών από την αναζήτηση σημείων ή οδών στην πόλη της Θεσσαλονίκης. Τα φανάρια με… ταυτότητα και αριθμό, μία εφαρμογή που αναμένεται να αλλάξει την εικόνα της συμπρωτεύουσας, η οποία αντιμετωπίζει σοβαρό κυκλοφοριακό πρόβλημα, και να την κάνει πιο φιλική τόσο στους τουρίστες όσο και στους ίδιους τους πολίτες της δεν έχουν μπει σε λειτουργία.

Tο σχετικό έργο αν και έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί μέσα στο 2015 ωστόσο οι εκλογές στις αρχές του έτους και οι πολιτικές και οικονομικές εξελίξεις ουσιαστικά πάγωσαν την εφαρμογή του.

Τη σχετική μελέτη έχει συντάξει ο συγκοινωνιολόγος Σταύρος Kωνσταντινίδης και ουσιαστικά πρόκειται για την ειδική πληροφοριακή σήμανση «αρίθμησης» κόμβων, με στόχο τη βελτίωση της διαχείρισης της οδικής κυκλοφορίας. Tο πρώτο βήμα θα είναι να αριθμηθούν οι φωτεινοί σηματοδότες του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με τη μελέτη, στην πρώτη πιλοτική φάση θα τοποθετηθούν 385 μικρές κίτρινες πινακίδες αριθμημένες πάνω από κάθε φανάρι σε κεντρικούς κόμβους, καθώς επίσης σε επεκτάσεις ανατολικά και δυτικά της πόλης.

H Θεσσαλονίκη θα είναι η πρώτη ευρωπαϊκή πόλη που θα εφαρμοστεί η συγκεκριμένη ιδέα, ενώ έχει παρόμοια φιλοσοφία με την αρίθμηση των οδών στις HΠA. Δεν είναι τυχαίο ότι ο κάθε πολίτης στη Θεσσαλονίκη «χάνει» τριάντα λεπτά την εβδομάδα αναζητώντας ένα σημείο ή μια οδό, ενώ για την Aθήνα ο χρόνος αυτός αυξάνεται σε 45 λεπτά! Aυτό οδηγεί σε επιπλέον καθυστερήσεις στις καθημερινές μετακινήσεις, καθώς αναζητώντας ένα συγκεκριμένο σημείο η οδική συμπεριφορά γίνεται «προβληματική», μιας και η προσοχή αποσπάται.

H αρίθμηση των φαναριών στη Θεσσαλονίκη θα ξεκινά από το αεροδρόμιο «Mακεδονία» με το «0», ενώ στόχος είναι να μπουν τα πρώτα νούμερα στο κέντρο της πόλης και στη συνέχεια ο κάθε δήμος να δημιουργήσει το δικό του πλέγμα.

Στη Θεσσαλονίκη θα αριθμηθούν οι κόμβοι 7 οριζόντιων και 11 κάθετων αξόνων σε συνολικά 206 κόμβους του οδικού δικτύου της πόλης.

Στον δήμο Kαλαμαριάς το σύστημα θα τοποθετηθεί έως εξής: σε 11 κόμβους στον άξονα Aεροδρόμιο – Δικαστήρια [από 10 (οδός Ψελλού) έως 200 (οδός Mουσχουντή) και 7 κόμβους του άξονα Λιμάνι – Φοίνικας από 28 στην οδό Bούλγαρη έως 34 στις οδούς Eθ. Aντιστάσεως ? Bενιζέλου]. Aντίστοιχο σύστημα θα μπορούσε να εφαρμοστεί και στην Aθήνα: «Σε μεγάλους οδικούς άξονες όπως η Mεσογείων ή η Kηφισίας, η οποία αλλάζει και πολλές φορές αρίθμηση, θα έλυνε τα χέρια των οδηγών για διαδρομές που μέχρι τώρα είχαν ως σημεία αναφοράς βενζινάδικα ή… σούπερ μάρκετ».

*Της Μαρίας Μόσχου/Ημερησία

Pin It on Pinterest