Συμπεράσματα της Β΄ Διεπιστημονικής Διημερίδας, «Τουρισμός, Παιδεία και Επικοινωνία» Ρόδος, 16-17 Οκτωβρίου 2015

foto3

Σχολή Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ, σε συνεργασία με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου (Διεύθυνση Τουρισμού), διοργάνωσε με επιτυχία στις 16 και 17 Οκτωβρίου στη Ρόδο Διεπιστημονική Διημερίδα με θέμα: «Τουρισμός, Εκπαίδευση και Επικοινωνία».
Μέσα από ένα γόνιμο διάλογο μεταξύ ακαδημαϊκών, αιρετών, εκπροσώπων των φορέων και των παραγωγικών τάξεων και δημοσιογράφων γύρω από το φαινόμενο του Τουρισμού, των προβλημάτων του και την διερεύνηση πιθανών λύσεων, εξήχθησαν χρήσιμα συμπεράσματα, τα οποία συνοψίζονται παρακάτω.

Το θέμα «Παιδεία και Τουρισμός» τέθηκε για συζήτηση στο «Στρογγυλό Τραπέζι» με τη συμμετοχή των εκπροσώπων των τοπικών φορέων και των παραγωγικών τάξεων.
Έλαβαν μέρος οι Μανώλης Μαρκόπουλος, ταμίας-υπεύθυνος έρευνας και τεχνολογικών εφαρμογών στο Δ.Σ. της Ένωσης ξενοδόχων Ρόδου, Άγγελος Ανανίας, εντεταλμένος περιφερειακός σύμβουλος Νοτίου Αιγαίου σε θέματα δια βίου μάθησης, Χρήστος Μπάρδος, εντεταλμένος περιφερειακός σύμβουλος Νοτίου Αιγαίου σε θέματα μεταφορών και συγκοινωνιών, Κατερίνα Γκόγκου Πρόεδρος Σωματείου Διπλωματούχων Ξεναγών Δωδεκανήσου, Γιώργος Ματσίγκος, Πρόεδρος Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου, Κώστας Μάτσης, πρόεδρος του Συλλόγου Εθελοντών Τουρισμού Ρόδου.
Οι εισηγητές ανέφεραν ότι η ΠΑΙΔΕΙΑ στον τομέα του τουρισμού, είναι ελλιπείς. Τονίσθηκε, η υποβάθμιση των Τουριστικών Σχολών (ΑΣΤΕΡ, ΟΤΕΚ). Το 1973 υπήρχαν δυο Σχολές, και το 2015 παραμένουν μόνο δύο, υπογράμμισε ο κ. Ματσίγκος. Την ίδια στιγμή, η Τουρκία διαθέτει πολυάριθμες τουριστικές σχολές.
Η κ. Γκόγκου αναφέρθηκε στην κατάργηση των Σχολών Ξεναγών, χαρακτηρίζοντας απαράδεκτο το γεγονός καθώς οι επαγγελματίες Ξεναγοί είναι και οι πρεσβευτές του τουρισμού. Η εκπαίδευση των Ξεναγών δεν μπορεί να πραγματοποιείται μέσα από σεμινάρια, μικρής διάρκειας, τόνισε η κ. Γκόγκου και πρότεινε την επανίδρυση των Σχολών και μάλιστα την αύξηση τους για την κάλυψη των αναγκών οι οποίες είναι πλέον πολλές στην Ελλάδα.
Δόθηκε έμφαση στην εξειδίκευση στον τομέα του Τουρισμού από όλους τους εισηγητές ειδικότερα, ο κ. Μπάρδος ανέφερε ότι τα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (είτε της Βασικής Εκπαίδευσης, είτε της Ανώτερης) θα πρέπει να εναρμονισθούν με τα δεδομένα της σύγχρονης εκπαίδευσης. Τα επαγγέλματα που έχουν σχέση με τον τουρισμό απαιτούν εξειδικευμένους επαγγελματίες πολλοί από τους οποίους λείπουν από την Ελληνική αγορά. Στο σημείο αυτό, ο κ. Ματσίγκος ανέφερε την περίπτωση του ψυχαγωγού (αυτόν που κάνει animation, δηλαδή ψυχαγωγεί τους ενοίκους του ξενοδοχείου). Όπως επεσήμανε, ο κ. Ματσίγκος δεν υπάρχει σχεδόν κανένας Έλληνας animateur, γι’ αυτό και οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις αναγκάζονται να προσλαμβάνουν αλλοδαπούς.
Ο κ. Ανανίας μίλησε για την ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ η οποία όπως είπε, δεν αφορά μόνο τους σπουδαστές των αντίστοιχων Σχολών αλλά και όλους εκείνους που προσφέρουν υπηρεσίες στους τουρίστες, περιηγητές η και επισκέπτες μιας χώρας, μιας πόλης (οδηγούς των Λεωφορείων και Ταξί, όσους ενοικιάζουν θέσεις ομπρελών στις παραλίες, τους κατόχους καντινών κ.λ.π). Συμφώνησαν, οι Σύνεδροι, ότι πρέπει να αναπτυχθεί ο «ποιοτικός» Τουρισμός, ο Τουρισμός που θα έχει όραμα και μακροπρόθεσμη προοπτική, παρατήρηση που έκανε η Κοσμήτωρ της Σχολής Ο.Π.Ε. κ. Ευγενία Πετρίδου.
Ο κ. Μαρκόπουλος, τόνισε την πολλαπλή μορφή του τουρισμού, το πολυδιάστατο του όρου. Υπογράμμισε ότι οι υποδομές έχουν τεράστια σημασία. Ο κ. Μπάρδος συμπλήρωσε ότι η παγίδα της αλαζονείας του ήλιου και των ακτών της Ελλάδας εμποδίζει την ανάπτυξη των υποδομών και τις υποτιμά.
Ο κ. Κώστας Μάτσης, πρότεινε την αντικατάσταση του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού από ένα Εθνικό Συμβούλιο Τουρισμού που θα λειτουργεί ως ανεξάρτητη Διοικητική αρχή, θα συμμετέχουν εκπρόσωποι των επαγγελματιών του Τουρισμού και καθηγητών. Την πρόταση αυτή ενέκριναν και οι άλλοι εισηγητές αλλά και οι σύνεδροι ομόφωνα. Ένα παράδειγμα που εφαρμόζει η Τουρκία εδώ και δεκαετίες.
Ενδιαφέρουσα πρόταση έγινε από τον κ. Μπάρδο, σχετικά με την σύνδεση, ανάδειξη ιστορικών πλεονεκτημάτων των περιοχών για τουριστική ανάπτυξη. Για παράδειγμα, οι απόφοιτοι των Ιατρικών Σχολών από όλο τον κόσμο (ή έστω όσοι αρίστευσαν) θα μπορούσαν να ορκίζονται στην Κω, αποδίδοντας φόρο τιμής στον Πατέρα της Ιατρικής, τον Ιπποκράτη.
Αναφέρθηκαν και άλλα αντίστοιχα παραδείγματα από τους συνέδρους με τα οποία συμφώνησαν όλοι, στηρίζοντας την πρόταση ομόφωνα. Ένα από τα χαρακτηριστικά παραδείγματα που τέθηκαν ήταν αυτό του Ίππαρχου του Ρόδιου που ήταν ο πιο γνωστός Αστρονόμος της αρχαιότητας, γεγονός που δε εκμεταλλεύτηκε ποτέ το νησί επικοινωνιακά.
Άλλη πρόταση που τέθηκε ήταν η λειτουργία ενός εξειδικευμένου Τμήματος στα Τεχνικά Λύκεια όπως είναι π.χ. το Μουσικό. Να δοθεί δηλαδή στην Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, έμφαση στην Τουριστική Παιδεία. Συγκεκριμένα ο κ. Ματσίγκος πρότεινε να υπάρχει στο σχολικό πρόγραμμα μάθημα που θα αφορά τον τουρισμό, το οποίο και θα πρέπει να διδάσκεται ακόμη από το Δημοτικό Σχολείο. Ο κ. Γιώργος Δρακόπουλος (Διευθυντής στρατηγικού σχεδιασμού του ΠΡΟΤΟΥΡ) επεσήμανε ότι η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα στην Ε.Ε. και στον Ο.Ο.Σ.Α. όπου στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα δεν προσφέρονται τουριστικές σπουδές.
Τονίσθηκε από τους Συνέδρους η επιτακτική ανάγκη ίδρυσης Πανεπιστημιακού Τμήματος για Τουριστικές Σπουδές, ευρύτερα των ειδικοτήτων που περιλαμβάνονται σήμερα στα Τ.Ε.Ι. Οι φοιτητές-τριες δηλαδή των αντίστοιχων τμημάτων να διδάσκονται εξειδικευμένα μαθήματα όπως π.χ. Κοινωνιολογία του Τουρισμού, Ψυχολογία του Τουρισμού, Επικοινωνία του Τουρισμού και άλλα. Να αναδειχθεί δηλαδή ένας Επιστημονικός Κλάδος Επιστημών του Τουρισμού, όπως έχει αναδειχθεί ο Πολιτικός Επιστήμων, ο Επιστήμων της Επικοινωνίας – Πληροφόρησης, ή ο Επιστήμων της Διαφήμισης.
Συμφώνησαν οι Σύνεδροι, στην παρατήρηση της Αντιπεριφερειάρχη κ. Μαριέτας Παπαβασιλείου ότι οι φοιτητές – σπουδαστές δεν προετοιμάζονται, για υψηλόβαθμες διοικητικές θέσεις, ούτε ενθαρρύνονται να συνεχίσουν Μεταπτυχιακές Σπουδές στον Τομέα του Τουρισμού.
Αντίστοιχα οι Σύνεδροι συνέκλιναν στην επισήμανση που έκανε στον «χαιρετισμό» της η κ. Αν. Υπουργός κ. Έλενα Κουντουρά, σχετικά με τη σύνδεση της εκπαίδευσης και της αγοράς Εργασίας στον Τομέα του Τουρισμού, που είναι το «κλειδί» για την ανάπτυξη του. Στόχος θα πρέπει να είναι η δημιουργία στελεχών με υψηλή κατάρτιση για να μπορούν να ανταπεξέλθουν στις συνθήκες του νέου Τουριστικού μοντέλου «ποιότητας» που στοχεύει η Ελλάδα.
Τονίσθηκε ακόμη ο ρόλος των περιφερειών για την προώθηση του τουρισμού. Οι περιφέρειες δεν πρέπει να περιορίζονται στη συμμετοχή στις τουριστικές εκθέσεις αλλά μπορούν να αναλάβουν π.χ. τη διοργάνωση προγραμμάτων, σεμιναρίων για επαγγελματίες του Τουρισμού για την προσαρμογή τους στις νέες απαιτήσεις και γενικότερα για την ενημέρωση των επαγγελματιών του Τουρισμού.
Επιπλέον, οι εισηγητές ανέφεραν ότι πρέπει να προωθηθεί και η χειρονακτική εργασία που τις τελευταίες δεκαετίες έχει απαξιωθεί και στον τομέα των επαγγελμάτων τουρισμού, και είναι τόσο χρήσιμη και απαραίτητη.
*Οι προτάσεις αυτές θα συμπεριληφθούν στο τόμο των Πρακτικών που θα εκδοθεί αλλά θα προωθηθούν και ανεξάρτητα από το βιβλίο στους φορείς, Υπουργεία, Βουλευτές και στα Τμήματα – Σχολές της Εκπαίδευσης.

Η οργανωτική επιτροπή