Η «Οδύσσεια» ενός αντιαεροπορικού… από τη Ρόδο

«Όσα δεν φέρνει ο χρόνος τα φέρνει η στιγμή» αναφέρει μια λαϊκή ρήση, η οποία επιβεβαιώθηκε… στην περίπτωση ενός αντιαεροπορικού οχήματος του στρατού, το οποίο συμμετείχε στη μεγάλη στρατιωτική παρέλαση στην πλατεία Συντάγματος.

Η εντυπωσιακή παρέλαση για την επέτειο της 25ης Μαρτίου μπροστά από το Μνημείο του άγνωστου στρατιώτη προκάλεσε τα ευνοϊκά σχόλια κοινού και επισήμων, με κάποιους εξ αυτών να λένε και μια κουβέντα παραπάνω.

«Το… κακό το μάτι έπιασε» και το αντιαεροπορικό αυτοκινούμενο σύστημα OSA-AKM, το οποίο παρέμεινε ακινητοποιημένο για αρκετές ώρες λόγω μηχανικής βλάβης στην Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας. Ειδικότερα, το περιστατικό συνέβη λίγο μετά τις 13.00 το μεσημέρι στο ρεύμα ανόδου πολύ κοντά στη γέφυρα της Μεταμόρφωσης. Στο σημείο έσπευσε όχημα της στρατονομίας, της Αττικής Οδού, ενώ ενημέρωση έλαβε και το Β’ Τμήμα Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμων Αττικής, το οποίο και έστειλε προληπτικά δύο περιπολικά για ενδεχόμενες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις.

Το zougla.gr επικοινώνησε με το ΓΕΕΘΑ, το οποίο επιβεβαίωσε το γεγονός, υπογραμμίζοντας ότι το αντιαεροπορικό όχημα κατευθυνόταν σε στρατιωτική βάση της Αθήνας. Κατά τη διάρκεια της πορείας παρουσιάστηκε βλάβη, με αποτέλεσμα να κριθεί σκόπιμο να ακινητοποιηθεί προσωρινά στην άκρη της Εθνικής Οδού.

Το OSA-AKM είχε μεταφερθεί από το νησί της Ρόδου προκειμένου να συμμετάσχει στη στρατιωτική παρέλαση. Σύμφωνα με πληροφορίες το αντιαεροπορικό όχημα, μόλις αποκατασταθεί η βλάβη, θα μεταφερθεί στο στρατιωτικό αεροδρόμιο της Ανδραβίδας, με σκοπό να συμμετάσχει στην άσκηση «Ηνίοχος».

Βίντεο με το ακινητοποιημένο όχημα στην Ε.Ο. Αθηνών – Λαμίας…

Φωτογραφίες με το OSA-AKM

Tι είναι και πως λειτουργεί το όχημα

Το σύστημα OSA AKM-SAM περιλαμβάνει το όχημα μάχης 9A33M3 και τον κατευθυνόμενο πύραυλο 9M33M3, αποθηκευμένο σε ερμητικά σφραγισμένο σωλήνα από τον οποίο γίνεται η εκτόξευση. Αν και κάθε όχημα μάχης μπορεί να λειτουργήσει αυτόνομα, ο ιδανικός σχηματισμός μάχης περιλαμβάνει οχήματα διοίκησης και ελέγχου.

Το όχημα μάχης που ονομάζεται «Ανορθωμένος Μεταφορέας και Εκτοξευτής Πυραύλων με Ραντάρ» (Transporter Erector Launcher and Radar – TELAR) διαθέτει έξι τροχούς και η ταχύτητά του φτάνει τα 65 χιλιόμετρα την ώρα και τα 8 χ.α.ω σε πλεύση. Το τμήμα του οδηγού στο πρόσθιο μέρος του οχήματος διαθέτει θέσεις για δύο άτομα, τον οδηγό και τον αρχηγό στοιχείου, με πρόσβαση μέσω καταπακτής από την οροφή.

Ο κινητήρας βρίσκεται στο πίσω μέρος και το όχημα είναι πλήρως αμφίβιο, αφού μέσα στο νερό ωθείται από δύο προπέλες στο πίσω μέρος. Το όχημα διαθέτει επίσης φίλτρο και σύστημα υπερπίεσης ενάντια στον ΡΒΧ πόλεμο σε συνδυασμό με υπέρυθρα συστήματα για τον αρχηγό και τον οδηγό. Το σύστημα SA-8B μπορεί να φέρει μέχρι έξι πυραύλους 9M33M33 με βάρος εκτόξευσης γύρω στα 130 κιλά.

Το ραντάρ ελέγχου πυρός LAND ROLL έχει μέγιστη εμβέλεια 35 χλμ και δραστική εμβέλεια γύρω στα 30 χλμ ενάντια σε ένα τυπικό στόχο. Το παλμικό ραντάρ παρακολούθησης λειτουργεί στη συχνότητα J με εμβέλεια από 20 έως 25 χλμ. Τα δύο ραντάρ κατεύθυνσης συχνότητας I κάνουν δυνατή την εκτόξευση δύο πυραύλων συγχρόνως ενάντια σε ένα στόχο, ο καθένας ακολουθώντας διαφορετική συχνότητα για την πρόκληση σύγχυσης στα ηλεκτρονικά αντίμετρα.

Μπορεί επίσης να διαθέτει τηλεκάμερα χαμηλού φωτισμού για τον εντοπισμό στόχων σε χαμηλή ορατότητα και ισχυρά αντίμετρα. Ο μέσος όρος πιθανότητας καταστροφής στόχου με ένα πύραυλο είναι 0,7 και το μέσο κατεύθυνσης των πυραύλων είναι η ραδιοζεύξη διοίκησης. Η βελτιωμένη έκδοση SA-8B παρουσιάστηκε στις αρχές της δεκαετίας του ’80, με σημαντικότερη διαφορά τον μεγαλύτερο αριθμό μεταφερόμενων βλημάτων (6), που είναι βελτιωμένης έκδοσης με μεγαλύτερη εμβέλεια και ταχύτητα.

Τον τύπο αυτό απέκτησε και ο Ελληνικός Στρατός. Σε σύγκριση με άλλα αντίστοιχα δυτικά συστήματα, το SA-8 συναγωνίζεται σε βεληνεκές το γαλλικό Crotale, ενώ μπορεί να πλήξει στόχους σε μεγαλύτερα υψομετρικά όρια της κατηγορίας του I-HAWK (το οποίο όμως δεν είναι αυτοκινούμενο).

Τα πρώτα οχήματα σε ελληνικά χέρια

Τα πρώτα 12 συστήματα ΟSΑ-ΑΚ αποκτήθηκαν δωρεάν από τα αποθέματα του στρατού της πρώην Ανατολικής Γερμανίας και εισήχθησαν στον Ελληνικό Στρατό το 1992. Με τα συστήματα αυτά συγκροτήθηκε και εξοπλίστηκε μία επιπλέον αντιαεροπορική μοίρα, η 182 ΜΚ/Β (Μοίρα Κατευθυνόμενων Βλημάτων) στο Δ’ Σώμα Στρατού στη Θράκη.

Το 1998 αγοράστηκαν 20 επιπλέον μεταχειρισμένα συστήματα ΟSΑ-ΑΚΜ από τη Ρωσία, ενώ εκσυγχρονίστηκαν τα αρχικά 12 ΟSΑ-ΑΚ στο επίπεδο ΑΚΜ.

Επιμέλεια: Ανδρέας Ντίνης – Μάριος Βελέντζας – Κωνσταντίνα Παπατσάκωνα
zougla.gr

Ρίξτε μία Ματιά

Pin It on Pinterest