Αναβάθμιση ΑΦΝΣ Ρ-3Β: Άργησε αλλά θα είναι το καλύτερο της Μεσογείου

P-3_ORION1

Με μια «ηχηρή» τελετή στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ στην Τανάγρα σήμερα το μεσημέρι ξεκίνησε και επίσημα το πρόγραμμα αναβάθμισης των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας  Ρ-3Β Orion κάνοντας σαφές ότι η κυβέρνηση θέλει να στείλει μηνύματα ενίσχυσης της αμυντικής θωράκισης της χώρας.

Στην τελετή που ολοκληρώθηκε πριν από λίγη ώρα το παρών έδωσαν, μεταξύ άλλων,  ο Αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Άμυνας Δημήτρης Βίτσας, ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Ναύαρχος Ευάγγελος Αποστολάκης, ο Αρχηγός ΓΕΝ Αντιναύαρχος Γεώργιος Γιακουμάκης, ο Αρχηγός ΓΕΑ Αντιπτέραρχος (Ι) Χρήστος Βαΐτσης, ο Αμερικανός πρεσβευτής στην Αθήνα David Pearce, αντιπροσωπεία της Lockheed Martin με επικεφαλής τον αντιπρόεδρο επιχειρηματικών πωλήσεων Ν.Α. Ευρώπης, Βορείου Αφρικής και Μ. Ανατολής Ντένη Πλέσσα και ο Ναυτικός ακόλουθος των ΗΠΑ στην Ελλάδα.

Ο ΑΝΥΕΘΑ Δ.Βίτσας κατά τη διάρκεια της ομιλίας του υπογράμμισε μεταξύ άλλων τη σημαντικότητα του προγράμματος για το ΠΝ, τόνισε ότι η Ελλάδα είναι πυλώνας σταθερότητας για όλη την περιοχή, λέγοντας πως αυτό ας το λάβουν υπόψη τους «φίλοι και γείτονες», ενώ τέλος και απευθυνόμενος στο Αρχηγό ΓΕΑ  είπε πως «σύντομα και η ΠΑ μπορεί να έχει προγράμματα σε εξέλιξη αναλόγου η και μεγαλύτερου μεγέθους από ότι έχει το ΠΝ σήμερα», υπονοώντας βέβαια το πρόγραμμα αναβάθμισης των αεροσκαφών F-16.

Επίσης ο Δ.Βίτσας τόνισε κατά τη διάρκεια της ομιλίας του:  «Κατά τη διάρκεια των δύσκολων και κρίσιμων στιγμών για τη ΝΑ Ευρώπη και τη Μεσόγειο, η επανάκτηση των επιχειρησιακών ικανοτήτων από αυτό το πρόγραμμα αποτελεί αμυντική προτεραιότητα για το Υπουργείο και τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις. Επίσης, η διακρατική συμφωνία μεταξύ της Ελλάδας και των ΗΠΑ εγγυάται απόλυτη διαφάνεια, το δίκαιο και το λογικό των τιμών του προγράμματος, τη συμμετοχή της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας και παρέχει μοναδικές επιχειρησιακές δυνατότητες στις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις».

Από την πλευρά του ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ τόνισε πως μετά από πολύ προσπάθεια και επιμονή καταφέραμε να υλοποιήσουμε ένα πρόγραμμα το οποίο θα αποφέρει κατακόρυφη αναβάθμιση στις επιχειρησιακές δυνατότητες του ΠΝ, ενώ πρόσθεσε πως: «Η επιλογή των P-3B και η αναβάθμισή τους είναι η πλέον συμφέρουσα για τη χώρα. Με κριτήριο την ικανοποίηση των επιχειρησιακών απαιτήσεων του Πολεμικού Ναυτικού, τα P-3 με το πρόγραμμα MLU προσέφεραν μέσω της διακρατικής συμφωνίας ΗΠΑ-Ελλάδος την βέλτιστη σχέση ‘κόστους-αποτελεσματικότητας’»

Ο αντιπρόεδρος της Lockheed Martin Ντένις Πλέσσας δήλωσε ότι πρόκειται για ένα πρόγραμμα ύψιστης σημασίας για το ΠΝ και η πρόταση της εταιρείας είναι «η πλέον ορθώς επιχειρησιακή λύση αφού πρώτα εξετάστηκαν συνολικά 9 ακόμη προτάσεις, χωρίς όμως καμιά από αυτές να έχει τα επιχειρησιακά χαρακτηριστικά που επιθυμούσε το ΠΝ και στο βαθμό που τα προσφέρει το P-3B».

Ο Ν.Πλέσσας υπογράμμισε ακόμη ότι πρόκειται για ένα πρόγραμμα αναβάθμισης το οποίο δίνει στην ελληνική αμυντική βιομηχανία ένα σημαντικότατο έργο  κρίσιμης σημασίας στο δύσκολο οικονομικό περιβάλλον που βρισκόμαστε.

Η τελετή έναρξης του προγράμματος πραγματοποιήθηκε στο υπόστεγο της ΕΑΒ όπου βρίσκεται το πρώτο εκ των 5 αεροσκαφών P-3B Orion  το οποίο αναμένεται να έρθει σε πλήρη επιχειρησιακή πτητική κατάσταση στο β’ εξάμηνο του 2017 και να παραδοθεί στην 353ΜΝΑΣ ως μέρος της ενδιάμεσης λύσης.

Σύντομα πάντως πρόκειται να πετάξει στην Τανάγρα και το δεύτερο P-3B το οποίο θα είναι το πρώτο που θα εφαρμοστεί το πλήρες πακέτο αναβάθμισης.

Η παρούσα κατάσταση στη Τουρκία θεωρείται ότι έχει πάρει το χαρακτήρα μιας «δυναμικής εξέλιξης» κάτι που σημαίνει ότι πρακτικά όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοικτά, με ότι αυτό συνεπάγεται για την Εθνική ασφάλεια της χώρα μας.

Οι ΕΔ δυστυχώς, ως γνωστόν, απέχουν από το να είναι ετοιμοπόλεμες όπως έχουν παραδεχτεί σχεδόν όλοι οι Αρχηγοί των Γενικών Επιτελείων λόγω της οικονομικής καταστροφής που έχουν προκαλέσει τα τρία διαδοχικά μνημόνια και συνεπώς της ανεπαρκούς χρηματοδότησης των αμυντικών προγραμμάτων.

Είναι σαφές ότι το πρόγραμμα αναβάθμισης το οποίο  θα δώσει στο ΠΝ το ικανότερο αεροσκάφος ναυτικής συνεργασίας πρακτικά όλης της Μεσογείου θα χρησιμοποιηθεί ως  παράδειγμα επανέναρξης των αμυντικών επενδύσεων.

Σημειώνεται πως το πρώτο αεροσκάφος της λεγόμενης ενδιάμεσης λύσης πέταξε  από την αεροπορική βάση της Ελευσίνας στην Τανάγρα στις 13 Ιουλίου. Τα αεροσκάφη είχαν καθηλωθεί στην Ελευσίνα από το 2009 και η πτήση αυτή ήταν η πρώτη μετά από 7 χρόνια.

Να τονιστεί ότι σημαντικό μέρος του προγράμματος αναβάθμισης θα αναλάβει η ελληνική εταιρεία ISI η οποία είναι από τις κορυφαίες εταιρείες στην κατηγορία της στον κόσμο, έχοντας αναλάβει ανάλογα προγράμματα αναβάθμισης αεροσκαφών ΑΦΝΣ άλλων χωρών. 

Τα βασικά σημεία του προγράμματος αναβάθμισης

Η αναβάθμιση των αεροσκαφών στηρίζεται σε ένα πολυεπίπεδο πρόγραμμα το οποίο αφορά τον ηλεκτρονικό εξοπλισμό και κατ΄ επέκταση τις δυνατότητες του αεροσκάφους ενώ ταυτόχρονα στοχεύει στην δομική ανανέωση του αεροσκάφους με αντικατάσταση κρίσιμων μερών.

Αυτό που πρέπει να τονιστεί είναι ότι το ΠΝ δεν αποκτά ένα αεροσκάφος με απλές και συμβατικές ανθυποβρυχιακές ικανότητες αλλά μια πλατφόρμα με πολυεπίπεδες ικανότητες, που αναβιβάζει το αεροσκάφος σε ένα ολοκληρωμένο σύστημα διακλαδικής συνεργασίας, εκτελώντας αποστολές όπως έγκαιρης ναυτικής προειδοποίησης, ελέγχου, διοίκησης και επιτήρησης για μεγάλο χρονικό διάστημα χάρη στην εξαιρετική αυτονομία του και όλα αυτά σε πλήρες δικτυοκεντρικό περιβάλλον. .

Κανένα άλλο αεροσκάφος –πλην του φυσικού του διαδόχου του P-8A Poseidon- δεν συνδυάζει υψηλές επιδόσεις, αυτονομία και δυνατότητα εγκατάστασης πληθώρας ηλεκτρονικού εξοπλισμού όσο το P-3 Orion.

Θα ήταν έτσι παρακινδυνευμένο το ΠΝ να εγκαταλείψει μια εναέρια πλατφόρμα που τη γνωρίζει άριστα και να ανατρέξει σε άλλες λύσεις που δεν προσφέρουν όμως τα «στρατηγικά» πλεονεκτήματα του Orion.

Το Ρ-3 εξοπλισμένο με σύγχρονα συστήματα έρευνας και ανταλλαγής δεδομένων θα δρα ουσιαστικά ως κέντρο μεταφοράς κρίσιμων δεδομένων σε εναέρια και εδαφικά κέντρα διοίκησης και ελέγχου προθέτοντας στην συνολική εικόνα τακτικής ενημέρωσης των ΕΔ δεδομένα από τους αισθητήρες του.

Βασικό κομμάτι της νευραλγικής αυτής διαδικασίας είναι το σύστημα ανταλλαγής δεδομένων ULS (Universal Link System) της ελληνικής εταιρείας ISI.

Το ULS είναι ένα ευέλικτο στην εγκατάσταση και λειτουργία του αρθρωτής αρχιτεκτονικής  σύστημα ασφαλούς ανταλλαγής δεδομένων συμβατό με όλα τα πρωτόκολλα επικοινωνιών  του ΝΑΤΟ. Το σύστημα μπορεί να πραγματοποιεί αποστολές πακέτων δεδομένων σε πραγματικό χρόνο και να επικοινωνεί με άλλα συστήματα Data-Link όπως Link 16, Link 11A, Link 11B, Link1, ATDL-1, IJMS, JREAP και τέλος Link 22. Το παραπάνω σημαί ει ότι όλα τα δεδομένα από τους αισθητήρες του αεροσκάφους (ραντάρ, IRST, ESM) θα αποστέλλονται σε σκάφη του Στόλου, σε αεροσκάφη όπως το ΑΣΕΠΕ EMB-145H, στο κέντρο διοίκησης, ελέγχου και επικοινωνιών του Πολεμικού Ναυτικού και της ΠΑ.

Γίνεται επομένως αμέσως αντιληπτός ο στρατηγικός ρόλος που θα κληθεί να αναλάβει στο Αιγαίο το αεροσκάφος για να γίνει ουσιαστικά ένας προωθημένος εναέριος επιτηρητής αλλά και κόμβος ανταλλαγής δεδομένων τακτικής κατάστασης τόσο σε ειρηνική περίοδο όσο και σε περίοδο επιχειρήσεων.

Τα κύρια εργαλεία της αποστολής του

Βασικά εργαλεία των δυνατοτήτων αυτών του αεροσκάφους θα είναι το ραντάρ ELM-2022 της ΙΑΙ, ο υπέρυθρος αισθητήρας έρευνας MX-15 της Wescam και το σύστημα ESM/ELINT ELL-8385 – (Integrated UAV ESM/ELINT System) επίσης της ΙΑΙ. Το ραντάρ έχει τοποθετηθεί στα αεροσκάφη P-3A/B της Βραζιλίας και της Ισπανίας, στα AP-3C της Αυστραλίας όπως και στα C-295Μ VIMAR της Αεροπορίας της Πορτογαλίας.

Πρόκειται για ραντάρ πολύ υψηλής ανάλυσης με δυνατότητα εντοπισμού και παρακολούθησης 1000 εναέριων και επίγειων στόχων, παροχής δεδομένων στο τακτικό σύστημα (που προμηθεύει επίσης η ελληνική εταιρεία ISI)  για 200 ίχνη.

Ακόμη το ραντάρ διαθέτει  διαμορφώσεις SAR και ανάστροφου SAR (ISAR), καιρού και ενδείκτη κινούμενου στόχου (MTI). Πρόκειται για έκδοση του ραντάρ EL/M-2022 ειδικά για αεροσκάφη ΑΦΝΣ βάρους 95-103 kg που παρέχει εμβέλεια 56 χλμ για στόχο 1 τ.μ. και 148 χλμ για σκάφη μικρού μεγέθους και πάνω από 200 χλμ. για σκάφη μεγέθους φρεγάτας.

Όπως έχει γίνει γνωστό το ΠΝ θα αποκτήσει το ελληνικής σχεδίασης τακτικό σύστημα (mission system), ανοικτής αρχιτεκτονικής της ISI που αφενός θα ικανοποιεί πλήρως τόσο τις σημερινές όσο και τις μελλοντικές απαιτήσεις του ΠΝ και αφετέρου θα προσδώσει την απαραίτητα αυτονομία στο ΠΝ.

Το Mission Integration & Management System της ISI θα διασυνδέει  το σύνολο των αισθητήρων, των ζεύξεων, των οπλικών συστημάτων και των διαφόρων λοιπών υποσυστημάτων του αεροσκάφους προσφέροντας στον επικεφαλής του πληρώματος αποστολής μια ενιαία και ολοκληρωμένη εικόνα της τακτικής κατάστασης.

Το σύστημα αυτό θα υποστηρίζεται και από επίγειο σταθμό και Ανοικτής αρχιτεκτονικής για τη διασύνδεση των παρακάτω υποσυστημάτων: SAR Radar, EO/IR, ESM, EW/ELINT, ASW/ACINT, MAD, AIS, INS, GPS, Ζεύξεων Δεδομένων (ULS, Link 11, Link 16).

Ουσιαστικά θα παρέχει στον τακτικό συντονιστή της αποστολής (TACCO) του P-3 τη δυνατότητα να εκτελεί τις διαδικασίες επίβλεψης, αναγνώρισης, διοίκησης και ελέγχου που απαιτούνται από ένα σύγχρονο ΑΦΝΣ ενώ το ΠΝ έχει επίσης προβλέψει και έχει ζητήσει ένα ολοκληρωμένο πακέτο Εκπαίδευσης και Υποστήριξης (Training and Logistics).

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι τα αεροσκάφη θα φέρουν πλήρη δυνατότητα ανθυποβρυχιακών επιχειρήσεων με ακουστικές συσκευές, ηχοημαντήρες, τορπίλες αλλά και κατευθυνόμενα βλήματα AGM-84 Harpoon ικανότητα με την οποία θα είναι εξοπλισμένα όλα τα αεροσκάφη.

Επιγραμματικά πρόκειται για μια αναβάθμιση η οποία παρέχει στο ΠΝ ένα αεροσκάφος διττού ρόλου αν όχι πολλαπλών αποστολών με δυνατότητες ναυτικής επιτήρησης, έγκαιρης προειδοποίησης, συλλογής πληροφοριών,, ανθυποβρυχιακού πολέμου και προσβολών σκαφών επιφανείας

Πηγή : pronews